Ο φιλόσοφος που στόχευσε στην ομαδική κοινωνική ευδαιμονία και του οποίου οι ιδέες και οι στοχασμοί χαρακτήρισαν τον δυτικό πολιτισμό. Σίγουρα έχει πολλά να σου διδάξει.
Πρόκειται για τον πιο γνωστό μαθητή του Σωκράτη και δάσκαλο του σπουδαίου Αριστοτέλη. Το έργο του Πλάτωνα έχει επηρεάσει τη δυτική φιλοσοφική παράδοση μέχρι τις ημέρες μας και έχει ασκήσει τεράστια επιρροή στην αρχαία Ελληνική φιλοσοφία.
Υπήρξε ιδρυτής της Ακαδημίας και τα έργα του, 36 στον αριθμό, είναι όλα διαλογικά (εκτός από την Απολογία). Στο Συμπόσιο μιλά για τη φύση του έρωτα ενώ σε δύο μακρούς διαλόγους, την Πολιτεία και τους Νόμους, έχει περιγράψει την ιδανική πολιτεία.
Παρακάτω μπορεί να διαβάσεις 30 από τις πιο γνωστές του φράσεις, οι οποίες μνημονεύονται μέχρι και σήμερα:
Άγνοια, η ρίζα και ο μίσχος όλου του κακού.
Από τις απολαύσεις, άλλες μεν είναι καλές κι άλλες κακές. Καλές μεν είναι οι ωφέλιμες, κακές είναι οι βλαβερές. Σκοπός όλων των πράξεών μας πρέπει να είναι το καλό και χάριν αυτού πρέπει τα πάντα να πράττουμε.
Αυτή η πόλη είναι αυτό που είναι γιατί οι πολίτες της είναι αυτό που είναι.
Αυτός που κλέβει λίγα κλέβει με την ίδια επιθυμία με αυτόν που κλέβει πολλά, αλλά με μικρότερη δύναμη.
Αφήστε τους γονείς να κληροδοτήσουν στα παιδιά τους όχι πλούτη, αλλά το πνεύμα του σεβασμού.
Δεν είναι δυνατόν δύο κακοί να γίνουν ποτέ φίλοι, ούτε ένας καλός να μην έχει φίλο καλό.
Δικαιοσύνη σημαίνει ο καθένας να νοιάζεται για τις δουλειές του και να μην αναμιγνύεται στις δουλειές των άλλων.
Εάν ο άνθρωπος λάβει την ορθή παιδεία, μέσα του ξυπνάει σφοδρή η δύναμη και η θέληση να αναπτυχθεί ως το θεϊκότερο και ημερότερο ζώο. Αλλά αν δεν τύχη της καλής και επιμελούς ανατροφής, γίνεται το πιο άγριο απ’ όσα γεννάει η Γη.
Εκείνος που θέλει να γίνει άριστος, δεν πρέπει να αγαπά περισσότερο τον εαυτό του, μήτε τα δικά του, αλλά τα δίκαια.
Όπως λένε οι κτίστες, οι μεγάλες πέτρες δεν στέκονται καλά χωρίς τις μικρότερες.
Όμοιος ομοίω αεί πελάζει. (Όμοιος τον όμοιο αγαπά κι όμοιος τον όμοιο θέλει.)
Η υπερβολική ελευθερία μοιάζει με υπερβολική δουλεία, αφού αλλάζει και τον πολίτη και την πολιτεία
Φαίνεται πως η υπερβολική ελευθερία μετατρέπεται σε υπερβολική υποδούλωση
Αυτό που αξίζει δεν είναι να ζεις για να αποκτήσεις περισσότερα αλλά να ζεις καλά
Ο θεός δεν έχει ευθύνη για τις πράξεις αυτών που έχουν ελευθερία επιλογής
Άνθρωπος: αυτός που αναλογίζεται και κρίνει όσα έχει δει.
Δεν πρέπει να νοιαζόμαστε τόσο πολύ, για το τι θα πουν για μας οι πολλοί, αλλά τι θα πει όποιος ξέρει καλά για τα δίκαια και τα άδικα, ο ένας δηλαδή και αυτή θα είναι η αλήθεια.
Καλύτερα να σε αδικούν παρά να αδικείς
Το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν
Πας μη Έλλην βάρβαρος
Όταν μιλούν άσχημα για σένα, ζήσε έτσι ώστε κανένας να μην μπορεί να τους πιστέψει.
Ζώον δίπουν άπτερον (ο ορισμός του ανθρώπου κατά τον Πλάτωνα)
Το βλάκα μπορείς να τον καταλάβεις από δυο ενδείξεις: μιλάει για πράματα που είναι γι’ αυτόν άχρηστα και εκφράζει γνώμη για κάτι που κανένας δεν τον ρωτάει.
Μια από τις τιμωρίες που δεν καταδέχεσαι να ασχοληθείς με την πολιτική είναι ότι καταλήγεις να σε κυβερνούν οι κατώτεροί σου.
Οι σοφοί μιλούν επειδή έχουν κάτι να πουν. Οι ανόητοι μιλούν επειδή πρέπει κάτι να πουν.
Δεν υπάρχει πιο ακριβής ένδειξη κακής οργάνωσης της πολιτείας, από την αφθονία γιατρών και νομικών.
Αυτή και μόνο είναι η ρίζα από όπου ξεπετιέται ένας τύραννος: όταν εμφανίζεται για πρώτη φορά είναι ο προστάτης.
Φόβος είναι η ψυχική ταραχή που προκαλείται από την αναμονή του κακού.
Η τιμιότητα, ως επί το πλείστον, είναι λιγότερο επικερδής από την ατιμία.
O θάνατος δεν είναι τίποτε άλλο, παρά ο διαχωρισμός δύο πραγμάτων, του ενός απ’ το άλλο, δηλαδή της ψυχής από το σώμα.
Πηγή: ratpack.gr
from Αρχαία Ελληνικά https://ift.tt/yOeDLIM
via IFTTT
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου